Odense Gymnastikforening
Oplevelse – Glæde – Fællesskab

 

Holdinddeling

Hold 4  Motionist

Formålet med dette hold er primært, at få helt nystartede eller relativt urutinerede ryttere i så god form, at de kan cykle på Motionist holdet på betryggende vis. Udover at komme i tilstrækkelig fysisk form, er det også yderst vigtigt, at disse ryttere lærer at cykle med andre på større hold under betryggende og kontrollerede forhold.

På dette hold er der således primært fokus på, over en kortere periode, at få den enkelte rytter stille og roligt i bedre form, og samtidig lære at cykle sikkert. Turene vil typisk ligge på 30-50 km, og varer således mellem 1 - 2 t.

Det skal understreges, at det forventes af disse ryttere, at der selvtrænes i en vis udstrækning, for at få opbygget en rimelig grundform så hurtigt som muligt.

Normalt vil nye ryttere der er i god form og som har erfaring med at cykle i større grupper, starte på Motionist holdet (Hold 3), men er der nogen som har lyst til at starte med at cykle og ikke har gjort det før eller det er længe siden, vil det være dette hold der startes på.

Der vil ikke være egentlige træningsøvelser på begynderholder for at opbygge fysikken, for alene længden af turene, bakkerne og hastigheden, vil få sveden frem på panden, og gøre benene lidt møre. Der vil dog blive øvelser der træner de tekniske aspekter i at cykle sammen i større grupper. Her befinder man sig som rytter kun ganske kort inden man rykker op til Hold 3.

Gennemsnitshastigheden ligger på 18-25 Km/t

Der er kaptajndækning på dette hold.

Hold 3 Motionist

På dette hold, er der primært fokus på, at alle ryttere får en hyggelig cykeltur. Afhængig af, hvor langt henne vi er på sæsonen, kører vi ca. 50 - 90 km, dvs. turene varer mellem 2 - 3 t. Hastigheden på turene vil afhænge af holdets sammensætning den pågældende dag. Vi tager hensyn til alle.

På turene, vil der være forskellige træningsøvelser, der er tilpasset det fysiske og tekniske niveau der er på holdet generelt. Der vil ikke være egentlige øvelser, der har til formål at "trimme" rytterne på dette hold til super cykelryttere, men alligevel vil øvelserne få pulsen op i "det røde felt" engang imellem, så hjertet og lungerne får lov at komme på overarbejde.

Nye medlemmer der har en vis fysisk form og en fornuftig rutine, starter normalt på dette hold. Rytterne på dette hold, deltager typisk i nogle motionsløb i løbet af sæsonen, med distancer på 50 - 100 km.

Rytterne på dette hold har typisk ikke cyklet i så mange år, eller blot ryttere der ønsker at hold formen fornuftigt ved lige.

Gennemsnitshastigheden ligger på 24-28 Km/t

Der er ikke kaptajn dækning på dette hold.

Hold 2 Motionist+

På dette hold, er der fokus på at få en hyggelig tur, men turen skal også byde på store cykelmæssige udfordringer. Turene må gerne være lange og krævende. Afhængig af tidspunktet på sæsonen, vil dette hold køre mellem 60 - 100 km, dvs. turene tager typisk mellem 2 -3½ t. På de enkelte ture, vil der i en vis udstrækning være egentlige træningsøvelser, der fokuserer på at forbedre rytterne fysisk og teknik. Øvelserne vil hver gang få pulsen på i det røde felt hos rytterne, og de vil også ofte få lov til at mærke mælkesyren i benene.

Rytterne på dette hold træner typisk 2-3 gange om ugen og deltager typisk i en række motionsløb i Danmark på distancer omkring 100 - 120 km. Rytterne på dette hold har normalt cyklet en del år, og har opnået en god fysik og rutine i at cykle længere ture i en stor gruppe.

Gennemsnitshastigheden ligger på 26-30 Km/t

Der er ikke kaptajn dækning på dette hold.

Hold 1 Supermotionist

På dette hold er der primært fokus på at komme ud og køre både langt og hurtigt, så det kræver både en rigtig god fysik og teknik at køre på dette hold.

Afhængig af tidspunktet på sæsonen, kører holdet mellem 65 - 100+ km, dvs. turene tager mellem 2 - 3½ t. Der tale om egentlige træningsøvelser, både fysiske og tekniske, der har til hensigt at få rytterne i rigtig god form. Der vil være tale om skarp intervaltræning, spurttræning, styrketræning og træning i rulleskift m.m. under vanskelige forhold. Ofte med høj intensitet og hastighed.

Rytterne på dette niveau deltager eksempelvis i Grejsdal løbet, Fyn Rundt, Post Danmark eller motionsløb i bjergrigt terræn uden for Danmark, eksempelvis i La Marmotte.

Rytterne på dette hold, har normalt cyklet i adskillige sæsoner, og holder formen ved lige hele året igennem ved cykling på landevej om vinteren eller MTB

Gennemsnitshastigheden ligger på 28-33 Km/t

Der er ikke kaptajn dækning på dette hold.

Generelt

Det er bedst for alle, hvis holddeltagerne har nogenlunde samme niveau. Det er derfor nødvendigt at man cykler på det hold, som passer bedst til ens fysiske kapacitet. Hvis man er på et hold, som kører enten for langsomt eller stærkt til en, skal man bytte hold. Det er vigtigt at man forsøger at være realistisk i forhold til sit niveau, da både en svag og stærk rytter kan spolere træningen for de andre holddeltagere. Det er muligt at bytte hold løbende under hele sæsonen.

 

Den bedste holdstørrelse er på 8-12 personer, det kan derfor være nødvendigt at opdele i flere hold. Det er kaptajnerne som afgør dette, og det forventes at beslutningerne accepteres og følges. Hold som er for store vil udgøre en trafikmæssig fare, både for os selv og andre trafikanter.

 

Hvis der er få til træning, kan det i stedet være nødvendigt at slå holdene sammen. Når dette er tilfældet skal tempoet sættes efter den langsomste gruppe, der kan så indlægges bakkespurter, skiltespurter osv. for at de stærke ryttere også får mulighed for at udfolde sig. Det er kaptajnen som bestemmer tempoet, og det skal respekteres af alle.

 

Hvis der er punktering eller andre skader venter hele holdet til problemet er løst. Hvis en rytter kommer til skade er det kaptajnen som afgør om vedkommende kan forsætte. Hvis en person pga. skade er nødt til at forlade gruppen, skal det vurderes om en fra gruppen skal følge den tilskadekomne hjem.

Hvis en rytter er nødt til at forlade gruppen, inden træningen er afsluttet skal dette meddeles til kaptajnen, da der ellers kan blive tvivl om hvorvidt personen er kørt forkert, kommet til skade eller fået et materielt problem.